Met spijt in ons hart delen we mee dat ZIZO, het (online) magazine van çavaria, er na bijna 30 jaar mee ophoudt. Wil je weten waarom? Je leest er hier meer over. Çavaria blijft via al hun communicatiekanalen inzetten op mooie verhalen en LGBTI+ nieuws. Wil je op de hoogte blijven? Schrijf je dan hier snel in voor de nieuwsbrief van çavaria. |
Meer dan 70 delegaties nemen deel aan The Belgian Pride
Dit jaar nemen meer dan zeventig delegaties deel aan The Belgian Pride op zaterdag 19 mei in Brussel, dat zijn er ruim dertig meer dan in 2017. ZiZo vroeg tekst en uitleg bij Elio De Bolle, de coördinator van The Belgian Pride.
Als je de volledige deelnemerslijst bekijkt, merk je meteen de vaste waarden op zoals de Belgische holebi- en transgenderkoepels çavaria, Arc-en-Ciel Wallonie en Genres Pluriels. Ook heel wat verenigingen zoals Trainbow Belgium, Rainbow Cops, Famba en Mister Gay Belgium zijn terug van de partij.
Vorig jaar waren er ongeveer veertig delegaties aan de Pride, dit jaar ruim zeventig. Heb je een verklaring voor de sterke stijging?
“Dit jaar maken we er een punt van om zo veel mogelijk organisaties zichtbaarheid te geven tijdens de Pride. Daarom hebben we proactief organisaties gemotiveerd om zich in te schrijven. Het is zo dat enkel de delegaties met een wagen zich om organisatorische redenen moeten inschrijven. Delegaties die enkel te voet deelnemen, hebben die verplichting niet.”
“De voorbije jaren merkten we dat er heel wat organisaties toch deelnamen aan de Pride die niet geregistreerd stonden omdat ze te voet meeliepen. Doordat ze zich dit jaar ingeschreven hebben, staan ze op de deelnemerslijst en krijgen ze ook zichtbaarheid.”
“De deelnemerslijst zal trouwens nog stijgen, ik krijg nog steeds aanvragen van organisaties om deel te nemen.”
Zijn er dit jaar opvallende nieuwkomers?
"Amnesty International, de Vrije Universiteit Brussel en de Université Libre de Bruxelles en de Belgium Bearpride zijn enkele opvallende nieuwe grote namen. Maar ook kleinere initiatieven zoals Out For The Win, Kandidaat Regenboogprins van België 2019 en Met Vel en Gamel, het trommelcorps van de scouts hebben de weg naar de pride gevonden. Zo hoort het ook, want de Pride is voor iedereen."
Your Local Power!
De Belgian Pride staat dit jaar in het teken van de lokale verkiezingen. Met de slogan 'Your Local Power!' kijkt de organisatie vooruit naar de gemeenteraadsverkiezingen op 14 oktober. In dit verkiezingsjaar zijn er terug delegaties van alle democratische politieke fracties en/of hun regenboognetwerken.
CDH, de Franstalige zusterpartij van CD&V is een opvallende afwezige op deze lijst. “Het klopt dat de CDH zich nog niet aangemeld heeft voor de Pride. ik heb geen idee of ze dat alsnog zullen doen”, aldus De Bolle.
Individualisme vs. kapitalisme
Verschillende buitenlandse prides krijgen al een aantal jaar kritiek op het feit dat ze té commercieel geworden zijn. Zo commercieel dat kleinere LGBT+ verenigingen er niet langer aan kunnen deelnemen door de hoge deelnamekost. In Nederland is vorig jaar de Canal Pride in Utrecht in het leven geroepen als tegenreactie op de Amsterdamse Pride. Met succes, op 16 juni vaart de tweede editie uit.
Deze evolutie is voorlopig niet zichtbaar bij The Belgian Pride, hoe komt dat?
“De Pride is een gratis evenement, en dat willen we graag zo houden. De organisatie kost heel veel geld. Er zijn heel veel onzichtbare kosten (veiligheid, logistiek… ). Gelukkig kan The Belgian Pride rekenen op heel wat politieke steun in de vorm van overheidssubsidies.”
“Daarnaast halen we ook inkomsten uit de drankenverkoop in de Pride Village een aantal giften en het inschrijvingsgeld voor de delegaties. Voor LGBT+ en non-profit verenigingen zijn dit trouwens symbolische bedragen.”
“We hebben ook inkomsten uit sponsoring, maar aanvaarden enkel sponsoring van bedrijven die zelf ook actief inzetten op inclusie, respect en mensenrechten. Als organisatie vinden we dat heel belangrijk, we laten dus niet zomaar elke sponsor toe.”
“Aan de andere kant willen we dat de pride van de 'mensen' blijft. Dat bezoekers die het diversiteitsfeest en het activisme willen beleven, niet overstelpt worden met puur commerciële boodschappen.”
“Toch zal ook The Belgian Pride in de toekomst op zoek moeten naar extra inkomstenbronnen. Om ons verder te kunnen professionaliseren en om ervoor te zorgen dat we jaar na jaar beter worden zodat we steeds meer mensen kunnen bereiken en steeds meer organisaties een plek kunnen geven binnen het pride-gebeuren.”
Hoe kan je als bezoeker van The Belgian Pride hiertoe bijdragen?
“Door je drankjes te kopen in de Pride Village en onze standenmarkt te bezoeken. Dit jaar vind je er trouwens meer dan vijftig standen terug”, besluit De Bolle.
Bekijk de volledige deelnemerslijst van The Belgian Pride.
Eigen verslaggeving