Accenture, Generation M en Pink In Our Lives zijn de roze merken van 2017!

07/06/2017 - 23:32
Beeld: ©Tom Vaes
Het team van Generation M met hun roze pinguïn
In Antwerpen zijn tijdens Pink Brand of the Year 2017 prijzen uitgereikt voor merken die LGBT-inclusief zijn. Het is een initiatief van Brandhome in samenwerking met Cargo Club, OUTtv en KliQ vzw. De hoofdwinnaars zijn Generation M van radiozender MNM, consultingbureau Accenture en LGBT-blog Pink in Our Lives.

Discotheek Cargo Club in Antwerpen kleurde woensdagavond volledig roze voor Pink Brand of the Year. Het evenement beloonde voor de vierde keer merken die diversiteit promoten binnen de kantoormuren en daarbuiten. Het Antwerpse merk- en communicatiebureau Brandhome organiseerde dit evenement in samenwerking met de Nederlandse televisiezender OUTtv, Cargo Club en KliQ vzw om de holebi- en transgendergemeenschap op een positieve manier onder de aandacht te brengen en om merken die inzetten op diversiteit, in welke vorm dan ook, toe te juichen.

Stemmen geteld

Meer dan 2000 mensen uit de LGBT-gemeenschap en daarbuiten stemden op hun favoriete merken. Dimitri Vantomme leidde de show in goede banen. Er werden bronzen, zilveren en gouden onderscheidingen uitgereikt in drie categorieën. Alle winnaars ontvingen een award in de vorm van een knalroze pinguïn.

Wetenschappelijk onderbouwde claim of niet, de holebi- en transgendergemeenschap heeft de naam een verfijnde smaak en veel trendsetters in de rangen te hebben. “Toch pleit Pink Brand of The Year niet voor nichemerken”, zegt Sofie Detaille van Brandhome. “Integendeel. Sterke merken weten consumenten te engageren over de seksuele voorkeuren heen.”

And the winners are…

LGBTQ friendly company award

Goud: Accenture ontving deze prijs van Bram Bierkens (Mister Gay Belgium). “We komen wereldwijd op voor LGBT-rechten via ons Ally Netwerk. In België proberen we met Open@Work andere bedrijven te inspireren om op te komen voor hun LGBT-medewerkers”, reageerden Sven Vandyck en Tjörven De Roeck van Accenture trots.
Zilver: Consumptie-ijsmerk Ben & Jerry’s kreeg deze award overhandigd door VIJF-presentatrice Jill De Greef (Pink Ambition). “We zijn trots hier te zijn”, zei Hélène Esser van Ben & Jerry’s in haar dankwoord. “Als sociaal rechtvaardig bedrijf hebben we ons steeds ingezet voor de LGBT community. Zoals bij onze ice cream geldt: liefde komt in alle smaken voor. Deel vanaf juli onze liefde in onze pop-up scoopshop te Antwerpen.”
Brons: Rainbow Cops Belgium, de vereniging van en voor holebi- en transgenderpersoneelsleden van de Belgische geïntegreerde politie, kreeg van Ian van der Putten (OUTtv) te horen dat ze in de prijzen vielen. “Wij willen het vertrouwde gezicht zijn voor mensen om haatmisdrijven te melden”, sprak Tim De Vos van Rainbow Cops Belgium als ambitie uit. “De politie is er voor u!”

Diversity Ambassador

Goud: Bart Abeel (Antwerp Pride) had het genoegen om het radioprogramma Generation M van MNM uit te roepen tot diversiteitsambassadeur. “Ik had dit niet durven verhopen”, reageerde een zichtbaar opgetogen Karolien Debecker. “Ik had alvast een bronzen onderbroek, een zilveren topje en een gouden jas aangetrokken. Ik had niet verwacht dat ik niets moest uittrekken. (lacht) We hebben voor het maken van ons programma een heel sterk en divers team. Diversiteit brengen voelt voor ons heel natuurlijk aan.”
Zilver: Zanger Sam Gooris maakte bekend dat BNP Paribas Fortis zilver haalde in deze categorie. “Wij voelen ons goed ondersteund door het bedrijf. We geven onze collega’s de boodschap dat ze zichzelf kunnen zijn”, zei Christophe De Mey. “We waren er ook bij met Hello bank! op The Belgian Pride. Daarnaast willen we aan onze klanten tonen dat we diversiteit ondersteunen als maatschappelijk relevant doel.” “Vanuit het directiecomité nemen we dan ook graag een actief sponsorship op voor dit diversiteitsproject”, vulde Jo Coutuer aan.
Brons: Ontwerper Pieter Porters mocht Rainbow Cops Belgium voor de tweede keer die avond lauweren: “Dit is een bekroning van ons werk, dat we moeten verderzetten”, beklemtoonde Tim De Vos. “We blijven ons inzetten voor gelijkheid en diversiteit binnen onze organisatie.”

LGBTQ Advertisement

Goud: Kersvers Mister Gay Belgium 2017 Jaimie Deblieck mocht de LGBT-blog Pink In Our Lives blij maken met de hoofdprijs. De winnaars hadden via internet zwaar campagne gevoerd voor de prijs en waren ook duidelijk voorbereid op goud, met een uitgeschreven speech. “Namens Lesley Middleton en het voltallige team spreek ik mijn grote dank uit. We hebben Pink In Our Lives in december 2012 opgestart. We besteden veel aandacht aan vernieuwende artikels. We willen een positief signaal naar de maatschappij sturen tegen de negatieve ruis op social media. Iedereen is gelijk voor Pink In Our Lives door te laten zien wie we zijn en wat we doen. We geven geluid en kleur aan alle activiteiten in de LGBT community. Ons kanaal wordt volledig gemaakt door vrijwilligers. Zelf hebben we er financieel niets bij te winnen. We doen dit met passie en overtuiging! Deze award voelt aan als een kers op de taart en inspireert ons om door te gaan. Dank aan alle volgers en mensen daarbuiten die op ons hebben gestemd”, zeiden Christiaan d’Hooghe en Lex Decrans.
Zilver: Sofie Detaille mocht tijdens het grootste evenement dat ze tot nu toe voor Brandhome organiseerde, ook meteen een pinguïn uitreiken. Die ging naar Flair, het weekblad voor jonge vrouwen. “Bij Flair is het heel normaal om divers te zijn”, liet Bjorn Boon zich ontvallen. "Ik ben heel fier dat diversiteit in ons DNA zit. Diversiteit is bij ons echt geen probleem.” Tijdens het uitspreken van die woorden keek hij specifiek naar een van de collega’s aan zijn zijde, wat meteen voor hilariteit zorgde.
Brons: De Mol-winnaar Davey Van Rode maakte bekend dat Google derde eindigde in de stemming voor deze categorie. “Dank u. We zijn verheugd deze trofee te winnen”, zei een Engelstalige vertegenwoordiger van Google op het podium. “We gebruiken technologie om pride in het leven van mensen te brengen, ook voor zij die in hun land niet naar een pride kunnen gaan.”

Afterparty

Na de awardshow genoten de meer dan 1000 feestvierders van de afterparty. Er waren liveoptredens van onder meer Youston (ex-Get Ready!) en Anita Doth (ex-2-Unlimited), waarna het publiek de nacht indook op de beats van DJ Dimitri d’Anvers.

Bron: 

Eigen verslaggeving

Hier niet op klikken aub