Met spijt in ons hart delen we mee dat ZIZO, het (online) magazine van çavaria, er na bijna 30 jaar mee ophoudt. Wil je weten waarom? Je leest er hier meer over. Çavaria blijft via al hun communicatiekanalen inzetten op mooie verhalen en LGBTI+ nieuws. Wil je op de hoogte blijven? Schrijf je dan hier snel in voor de nieuwsbrief van çavaria. |
RECENSIE | Years & Years: onvoorwaardelijk en schaamteloos goed
Palo Santo (‘Heilige Paal’ in het Spaans), is een Zuid-Amerikaans zuiveringsritueel én het is de titel van het nieuwe album van Years & Years. Dat het een dubbele betekenis heeft, is niet toevallig. Olly Alexander drijft zijn demonen uit, en die zijn allemaal seksueel getint.
Olly Alexander vertelde in recente interviews dat hem in het begin van zijn carrière op het hart werd gedrukt om zijn seksualiteit te verzwijgen. Dat is natuurlijk zoals vragen aan een rups om niet in een vlinder te veranderen. De afgelopen jaren ontpopte de nogal schuchtere twink zich tot een schaamteloze woordvoerder voor LGBT+ gerelateerde zaken en psychische gezondheid. Zijn publieke persoonlijkheid werd stouter en zonder pardon omarmt hij seksuele en genderdiversiteit.
Ook muzikaal is de evolutie te volgen op het tweede album van de groep. Was Years & Years op het eerste album nog relatief braaf op tekstueel vlak, op Palo Santo laten ze alle remmen los.
Slet en gelijke
Sanctify was de eerste single en maakte reeds de weg vrij. Op een R&B-beat die zowel nineties als hedendaags aanvoelt, vertelt de zanger over zijn seksuele ervaringen met mannen die zichzelf als ‘hetero’ definiëren. Hij beschrijft pijnlijk nauwkeurig hoe hij zich voelt (als een openlijke homo) wanneer hij verplicht wordt om zowel de slet als de gelijke te zijn en de ‘hetero’ te verleiden in het verderfelijke pad van sodomie. Maar Alexander is niet meer bereid om toe te geven: “You don’t have to be straight with me,” zingt hij. “I see what’s underneath your mask. I’m a man like you, I breath the rituals of the dancer’s dance”, waarmee hij duidelijk maakt dat hij voortaan de lakens uitdeelt, welke rol hij ook speelt.
Dat die rol vaak submissief is blijkt in het titelnummer: “Make you hot with shame (…) and I know how to take the blame”. Maar nergens klinkt Olly beschaamd of berouwvol, altijd is hij in controle. Zelfs op de schijnbare uitzondering Preacher: hier probeert hij de man waarop hij verliefd is te overtuigen om uit de kast te komen. Alexander klinkt zowel zelfzeker als wanhopig en je weet: als de ander zich niet out, zit er geen toekomst met Olly in.
Recht in je oor
Muzikaal is het vooral dansbare pop, met een natuurlijk aanstekelijk R&B-sausje waar Michael Jackson ooit een patent op leek te hebben. Hallelujah en Preacher zijn hiervan de beste voorbeelden. Maar ook de ballades zijn overtuigend en nooit zeemzoet. Ontdaan van overtollige instrumentatie klinken ze integendeel heel soul. In Here lijkt het alsof Olly recht in je oor zingt.
De nieuwste single If You’re Over Me is dan weer pure pop, zoals we die eerder van Mika hadden verwacht. Een sprankelend en vrolijk melodietje om een relatiebreuk te beschrijven: de contradictie werkt en vult de dansvloer.
Amper 27 jaar is de man, en hij vult helemaal alleen een plek in die voordien alleen door vrouwen als Madonna en Lady Gaga werd ingenomen: artiesten die niet alleen verschillende muzikale facetten ten toon kunnen spreiden, maar ook nog eens schaamteloos seksueel een lans breken voor minderheden van allerlei kunne. Bekijk zeker ook de videoclips van de catchy én baanbrekende singles.
Santo Palo is een uitstekend album van misschien wel de beste popband van dit moment.
Eigen verslaggeving