Met spijt in ons hart delen we mee dat ZIZO, het (online) magazine van çavaria, er na bijna 30 jaar mee ophoudt. Wil je weten waarom? Je leest er hier meer over. Çavaria blijft via al hun communicatiekanalen inzetten op mooie verhalen en LGBTI+ nieuws. Wil je op de hoogte blijven? Schrijf je dan hier snel in voor de nieuwsbrief van çavaria. |
‘LGBT on sale’ kaart beperkte mediazichtbaarheid LGBT+ rolmodellen aan
Op woensdag 8 augustus organiseert Wel Jong Niet Hetero vzw een opmerkelijke actie om de beperkte zichtbaarheid van LGBT+ rolmodellen in de media aan te kaarten. Jongeren nemen de etalage over van Peek & Cloppenburg op de Antwerpse Meir in en stellen zichzelf op als koopwaar met felgekleurde ‘I am a pride #LGBT model’-T-shirts.
LGBT+ jongeren hebben het vaak moeilijk om zich te identificeren met de rolmodellen die vandaag in de media verschijnen. Dit is iets wat LGBT on sale wil aankaarten. “Rolmodellen zijn van groot belang voor jongeren die zich niet kunnen herkennen in de huidige hetero- en gendernormen en op zoek zijn naar hun plaats in onze wereld. We vragen meer zichtbaarheid van gender- en seksuele diversiteit zodat àlle jongeren zich kunnen ontwikkelen vanuit een evenwaardig gevoel tegenover elkaar en de samenleving”, aldus de organisatie.
Dit doet het met de vraag naar meer vrouwelijke elektriciens, mannelijke dansers en allerlei andere vormen van genderrepresentatie die de traditionele denkbeelden doorbreken. Ook wil de organisatie meer holebikoppels en transpersonen in de media zien. Deze vormen van representatie zouden een verademing zijn voor vele jongeren, die zo niet meer telkens in de media geconfronteerd worden met hun ‘anders-zijn’.
Zichtbaarheid in de reclamewereld
Specifiek kaart de campagne het gebrek aan zichtbaarheid van LGBT+-rolmodellen in de reclamewereld aan. Want ook de reclamesector heeft een grote invloed, zo stelt Sander Cornelis van Wel Jong Niet Hetero. “Reclame heeft als doel de consument te verleiden tot het kopen van hun product of dienst. Maar los van dit commerciële doeleind heeft reclame, en zeker ook de andere media, een sterk socialiserend effect op de samenleving.”
Het probleem is diepgeworteld, aangezien reclamemakers LGBT+ jongeren vaak als een te sterk nichepubliek beschouwen. “Toen ik als Art Director aan de slag was bij creatieve reclamebureaus, ging ik vaak de uitdaging aan om sporadisch holebi’s en transgenders als gezicht naar voren te schuiven. Bijvoorbeeld door ze subtiel te verwerken in een of ander script. Wel, in 99 procent van de gevallen werd het voorstel afgeketst uit schrik voor de klant, omdat het bijvoorbeeld ‘niet relevant was voor het merk’. Als we op die manier voortdoen, blijven we rondjes draaien en monotone reclame maken. Maar we moeten het over een andere boeg gooien en al die diversiteit juist omarmen!”, zegt Stijn D’Hondt van Heren Loebas, het reclamebureau dat de campagne bedacht.
Daarom roept Heren Loebas reclamebureaus en merken tot het volgende op: “Denk wat dieper na over de personen die jullie casten voor campagnes. Laat eens subtiel (of minder subtiel…) holebi’s en transgenders aan het woord. En niet te vergeten, publieke figuren, artiesten, sporters, kunstenaars, politici...: durf een LGBT+ rolmodel te zijn, zodat iedereen simpelweg zichzelf kan zijn.”
Eigen verslaggeving, Persbericht